الجمعة، 2 يوليو 2010

كلام في الصميم

صباح الخير..أومساء الخير..المهم..تعالو لما احكيلكم حكايه حصلت معايه ..ف يوم من ايام السنه اللي هيه الفين وعشره ..وربنا يدينا ويديكم العمر..دخلت البيت لقيت ام العيال بتقولي فيه جواب من بتوع الحكومه جابه البوسطجي .. قلت خير اللهم اجعله خير..انا مفيش ليه تعامل مع الحكومه..لأني ماشي جنب الحيط.. وبخاف اتعامل معاهم في اي حاجه.. مفيش غير وصل الكهربا واوصل الميه اللي انا كل شهر باستناهم.. المهم.. فتحت الجواب بتاع الحكومه لقيته.. احضر للشهر العقاري قسم المطالبات .. أعدت اسأل نفسي ..هوا في ايه انا معنديش املاك ولا انا عندي توكيلات ولاحاجه..رحت الشهر العقاري وريتهم الجواب قلولي قسم المطالبات فوق .. طلعت السلم وانا خايف لقيت الموظف خد الجواب وراح جايب دفتر كبيـــــــــــــــــــــــــــــــر .. وقالي عليك ثمانيه وعشرين جنيه يا استاذ.. قلتله بتوع ايه ..قال : فرق رسوم عقد شراكه مع اخوك في سنة 1982..طيب انا لما عملت عقد الشركه طبيعي دفعت الرسوم ..قالي يا استاذ الجهاز المركزي للمحاسبات لقي عليك فرق في الرسوم حتدفع ولا نحولها قضيه في المحكمه .. ودفعت .. ربنا يكفينا شرهم.. المهم .. بعد 28 سنه الحكومه بطالبني بكل سنه جنيه واحد.. سئلت نفسي : لو الحكومه كده شاطره ومش بتسيب حاجه.. ليه سايبه التقارير اللي الجهاز المركزي بعتها ليها ولمجلس الشعب ؟؟ والله حاجه تلخبط ..يا تري ويا هل تري.. الحكومه ناويه تدور علي حق الشعب ذي ما بتاخد الفرق في الرسوم اللي ملهاش لزوم..!



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

adsense